HUKUM TAKLIFI
Hukum Taklifi mengandungi 5 hukum iaitu
1. Wajib
2. Haram
3. Makruh
4. Harus
5. Sunat
2. Haram
3. Makruh
4. Harus
5. Sunat
WAJIB ( Iijab)
ialah tuntutan syarak ke atas mukallaf supaya
melakukan sesuatu perbuatan dengan tuntutan pasti (jazmun). Sekiranya tidak
dilaksanakan, dia akan berdosa. Jika dilaksanakan mendapat pahala. Contohnya
solat lima waktu.
Firman Allah SWT :
"Dirikanlah solat dan keluarkan zakat".
Ayat di atas menjelaskan bahawa solat dan zakat itu
adalah WAJIB kerana ia satu bentuk tuntutan yang pasti (jazmun) iaitu
berdasarkan dalil qat'i, al-Quran al-Kariim.
Para ulama' mazhab Hanafi membezakan di antara
wajib dan fardhu. Jika tuntutan supaya melakukan sesuatu dalam bentuk pasti
(jazmun) berdasarkan al-Quran dan Hadis Mutawatir, maka ia dinamakan FARDHU.
Jika berdasarkan dalil-dalil lain, selain drp al-Quran dan Hadis, maka ia
dinamakan WAJIB.
Contohnya, membaca mana-mana surah dalam solat
adalah FARDHU kerana ia berdasarkan dalil qat'i iaitu al-Quran.
Sementara membaca surah al-Fatihah pula adalah WAJIB kerana ia
berdasarkan dalil yang zanni iaitu HADIS AHAD.
HARAM
ialah tuntutan syarak supaya meninggalkan sesuatu
perbuatan dengan tuntutan pasti (jazmun). Sekiranya seseorang mukallaf itu
melakukannya, dia akan berdosa. sebaliknya jika ditinggalkan berdosa.
Contohnya, larangan mengumpat.
Contohnya, larangan mengumpat.
Firman Allah SWT;
.".. dan janganlah sebahagian drp kamu
mengumpat sebahagian yang lain" ayat 12 surah al-Hujarat
Ayat di atas menjelaskan bahawa mengumpat itu
adalah HARAM kerana ia satu bentuk tuntutan yang pasti (jazmun) iaitu
berdasarkan dalil qat'i, al-Quran al-Kariim.
MAKRUH
Sesuatu perkara yang mana lebih afdhal (utama)
ditinggalkan dari dilakukan atau apa yg dituntut oleh syarak kepada
setiap mukallaf supaya ditinggalkan (bukan dgn ilzam), di mana lafaz
adalah lafaz benci @ larangan tetapi terdapat qarinah yang menunjukkan ia
bukanlah haram, tetapi Makruh.
Contoh.
1. Wahai orang-orang yang beriman, janganlah
kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal yang jika diterangkan kepadamu akan
menyusahkan kamu dan jika kamu menanyakan di waktu Al Quran itu diturunkan,
niscaya akan diterangkan kepadamu, Allah memaafkan (kamu) tentang hal-hal itu.
Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun. Al-Maidah : 101.
Qarinah daripada hukum
Haram kepada hukum Makruh berdasarkan..
Dan jika kamu menanyakan di waktu Al Quran itu
diturunkan, niscaya akan diterangkan kepadamu, Allah memaafkan (kamu) tentang hal-hal
itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun. Al-Maidah : 101.
Hukum Makruh ialah pembuatnya tidak berdosa, tetapi hanya dicela. Sesiapa yang meninggalkannya (tidak membuat perkara tersebut) akan mendapat pahala dan pujian drp Allah SWT.
Hukum Makruh ialah pembuatnya tidak berdosa, tetapi hanya dicela. Sesiapa yang meninggalkannya (tidak membuat perkara tersebut) akan mendapat pahala dan pujian drp Allah SWT.
HARUS
Sesuatu perkara yang mana
Syarak telah memberi pilihan kepada setiap mukallaf sama ada untuk melakukannya
atau meninggalkannya. Tidak ada pujian dan celaan kepada sesiapa yang
melakukannya atau meninggalkannya… jadi hukumnya adalah HALAL.
Contohnya…
Pada hari Ini dihalalkan
bagimu yang baik-baik. makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab
itu halal bagimu, dan makanan kamu halal (pula) bagi mereka. (dan dihalalkan
mangawini) wanita yang menjaga kehormatan[402] diantara wanita-wanita yang beriman
dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang diberi Al
Kitab sebelum kamu, bila kamu Telah membayar mas kawin mereka dengan maksud
menikahinya, tidak dengan maksud berzina dan tidak (pula) menjadikannya
gundik-gundik. barangsiapa yang kafir sesudah beriman (Tidak menerima
hukum-hukum Islam) Maka hapuslah amalannya dan ia di hari kiamat termasuk
orang-orang merugi. Al-Maidah ; 5
Dan tidak ada dosa bagi
kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan
mengawini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan
menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kawin
dengan mereka secara rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka)
perkataan yang ma'ruf dan janganlah kamu ber'azam (bertetap hati) untuk beraqad
nikah, sebelum habis 'iddahnya. dan Ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa
yang ada dalam hatimu; Maka takutlah kepada-Nya, dan Ketahuilah bahwa Allah
Maha Pengampun lagi Maha Penyantun. Al-Baqarah : 235
Tidak ada halangan bagi
orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan
tidak (pula) bagi dirimu sendiri, makan (bersama-sama mereka) dirumah kamu
sendiri atau dirumah bapak-bapakmu, dirumah ibu-ibumu, dirumah saudara- saudaramu
yang laki-laki, di rumah saudaramu yang perempuan, dirumah saudara bapakmu yang
laki-laki, dirumah saudara bapakmu yang perempuan, dirumah saudara ibumu yang
laki-laki, dirumah saudara ibumu yang perempuan, dirumah yang kamu miliki
kuncinya[1051] atau dirumah kawan-kawanmu. tidak ada halangan bagi kamu makan
bersama-sama mereka atau sendirian. Maka apabila kamu memasuki (suatu rumah
dari) rumah- rumah (ini) hendaklah kamu memberi salam kepada (penghuninya yang
berarti memberi salam) kepada dirimu sendiri, salam yang ditetapkan dari sisi
Allah, yang diberi berkat lagi baik. Demikianlah Allah menjelaskan
ayat-ayatnya(Nya) bagimu, agar kamu memahaminya. An-Nuur : 61
SUNAT (MANDUB)
Apa yang dituntut oleh
syarak utk melakukannya dengan lafaz tidak jazmun (tidak qat'ie),
iaitu dengan memuji org yang melakukannya dengan mengurniakan pahala, tidak
mencela dan tidak berdosa org yang meninggalkannya.
Hai orang-orang
yang beriman, apabila kamu bermu'amalah tidak secara tunai untuk waktu yang
ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Al-Baqarah : 282.
Lafaz di atas menunjukkan
lafaz tuntutan yang pasti (jazmun) tetapi terdapat qarinah ….
. ….. Akan tetapi
jika sebagian kamu mempercayai sebagian yang lain, Maka hendaklah yang
dipercayai itu menunaikan amanatnya (hutangnya) Al-Baqarah : 283
Nas al-Quran di atas
(al-Baqarah : 283) menunjukkan bahawa tuntutan untuk menulis/mencatat hutang
adalah Sunat (Mandub) bukannya Wajib.
"hendaklah kamu
buat perjanjian dengan mereka, jika kamu mengetahui ada kebaikan pada
mereka". An-Nuur : 33.
Ayat di atas juga menunjukkan TIDAK
WAJIB menulis/membuat perjanjian dengan adanya Qarinah berdasarkan kaedah
syarak “Sesungguhnya pemilik harta mempunyai kebebasan dalam
mengurus/membelanjakan hartanya”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar